woensdag 26 augustus 2015

Onvoorwaardelijke acceptatie

Dag beste vrienden!

Na de lezersbrief van vorige week heb ik terug een eigen verhaal. Ik wil toch nog even vermelden
dat jullie steeds een eigen verhaal of bevinding mogen opsturen naar info@dewelzijnswerker.be

Zijn jullie ook al eens op stang gejaagd door de bewoners of door uw eigen familie in het woon- en zorgcentrum?
Verlies je al eens je geduld? Heb je er soms even genoeg van?

Personen met dementie kunnen soms veel irritatie opwekken. Dit klinkt misschien grof, maar het is werkelijk zo. Personen met dementie vergeten veel en kunnen eindeloos dezelfde vraag stellen.
Wanneer word ik verzorgd? Wanneer gaan we eten? Waar is mijn kamer? Enzovoort... Als je deze vraag/vragen al 50 keer hebt gehoord op 1 uur tijd kan je al eens verhit raken. Dit is volkomen normaal, maar dan is het de kunst om hier correct op te reageren.



Word als begeleider zeker niet kwaad. Ga zeker en vast niet roepen tegen de persoon in kwestie en denk ook niet dat de bewoner dit doet om jou te pesten. Neen! Beheers je emoties op deze momenten en geef, wanneer de bewoner voor de 51e keer dezelfde vraag stelt, terug hetzelfde antwoord. De bewoner kan hier niets aan doen. Zijn/haar dementie zorgt ervoor dat het kortetermijngeheugen aangetast is. De bewoner vergeet inderdaad dat je al 50 keer hebt geantwoord.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je als begeleider totaal geen zin meer hebt om terug hetzelfde antwoord te geven. Ga daarom de bewoner niet negeren. De kwaliteit van leven, specifiek het zelfvertrouwen van de bewoner, zal hieronder lijden.

Tips om toch even te ontsnappen aan de vragen van de bewoner zijn:

  • Trek je even terug in de keuken, toilet, ... kortom een plek waar er geen bewoners zijn.
  •  Leid de bewoner af door SAMEN een activiteit te doen


en misschien nog de belangrijkste tip:

  • Onvoorwaardelijke acceptatie

Onvoorwaardelijke acceptatie ligt dicht tegen empathie. Toon empathie, met andere woorden heb 'de wil om de persoon te begrijpen'. Het inlevingsvermogen om de persoon te begrijpen en te weten dat de persoon aan deze situatie niets kan doen is heel belangrijk!(de onvoorwaardelijke acceptatie gericht op de gedachten, gevoelens en belevingen van de bewoner)
De onvoorwaardelijke acceptatie is, in andere gevallen, meestal gericht om de cliënt te laten ervaren dat hij zijn eigen gedachten, gevoelens en belevingen ook mag accepteren. Bij personen met dementie in een WZC helpt onvoorwaardelijke acceptatie meer om een therapeutische relatie op te bouwen en inzicht te krijgen in de beleving van de bewoner. Ten alle tijde moet men de bewoner aanvaarden hoe hij/zij is. Door met een andere bril naar de bewoner zijn vragen te kijken/ te aanhoren zal men als begeleider eerder zoeken naar een oplossing om de bewoner de vraag niet steeds te laten herhalen en verandering te brengen in de situatie, hoe deze nu is voor de bewoner zelf.

Roep- en storend gedrag hoort ook bij de onvoorwaardelijke acceptatie en empathie. Zoek naar de reden van dit gedrag, want elk gedrag heeft zijn betekenis.
Soms heeft een bewoner al genoeg aan een goede babbel of een simpele knuffel om terug verder op pad te gaan.
Wordt het je toch te veel ga dan naar een andere ruimte om even op adem te komen.

De bewoner gaat boven alles! Kijk met een andere bril naar gedrag of zoek een uitweg voor jezelf, maar vang alleszins de bewoner op en negeer hem/haar niet!

Nog een fijne week!

Groetjes,

De Welzijnswerker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten